AKTUALITET

Punëtorët në botë kërcënojnë të godasin ekonominë aty ku i dhemb më shumë

10:48 - 24.07.22 Gazeta Shqiptare
GSH APP Download on Apple Store Get it on Google Play

Pandemia ka vënë një tendosje të paprecedentë në zinxhirët e furnizimit global – dhe gjithashtu mbi punëtorët që i kanë bërë ato sisteme të funksionojnë në kushte të vështira. Duket se shumë prej tyre janë përballur mjaftueshëm me sfida.




Një rritje e grevave dhe protestave të tjera të punëtorëve po kërcënon industritë në të gjithë botën, dhe veçanërisht ato që përfshijnë lëvizjen e mallrave, njerëzve dhe energjisë. Nga punonjësit e hekurudhave dhe porteve në SHBA tek fushat e gazit natyror në Australi dhe shoferët e kamionëve në Peru, punonjësit po kërkojnë një marrëveshje më të mirë, pasi inflacioni po ua mbyt pagat.

Pikërisht për shkak se puna e tyre është kaq thelbësore për ekonominë botërore tani – me zinxhirët e furnizimit ende të brishtë dhe tregjet e punës të shtrënguara – këta punëtorë kanë ndikim në tryezën e bisedimeve. Çdo ndërprerje e shkaktuar nga mosmarrëveshjet e punës mund të shtojë mungesat dhe çmimet në rritje që kërcënojnë të shkaktojnë recesione.

Kjo po i inkurajon punonjësit në transport dhe logjistikë – që përfshin gjithçka, nga magazinat deri tek transporti me kamionë – për t’u përballur me shefat e tyre, sipas Katy Fox-Hodess, një pedagoge në marrëdhëniet e punësimit në Shkollën e Menaxhimit të Universitetit Sheffield në MB. Ajo tregon për kushtet tashmë të vështira të punës në industri pas vitesh derregullimi.

“Zinxhirët globalë të furnizimit nuk ishin të kalibruar për t’u marrë me një krizë si pandemia, dhe punëdhënësit e kanë shtyrë me të vërtetë atë krizë mbi kurrizin e punëtorëve,” thotë Fox-Hodess.

Nga ana e tyre, bankierët qendrorë janë shqetësuar për punëtorët që paguhen shumë dhe kanë krijuar një spirale të çmimit të pagave si ajo që e çoi inflacionin në rritje në vitet 1970. Në fakt, nuk ka shumë shenja për këtë, me rritjen e pagave në përgjithësi që mbeten prapa çmimeve, pjesërisht për shkak se puna e organizuar është gjerësisht më pak e fuqishme se sa ishte në atë kohë.

Por kjo mund të maskojë një problem tjetër. Pjesa më e madhe e inflacionit të sotëm buron nga pika mbytëse specifike – dhe trazirat e punës në ato industri kryesore mund të kenë efekte më të gjera të valëzimit mbi çmimet. Një grevë e kërcënuar nga punëtorët e energjisë norvegjeze, për shembull, shkaktoi lëkundje të reja nëpër tregjet europiane të gazit natyror në fillim të këtij muaji.

Ekziston gjithashtu një rrezik për ribalancimin e ekonomive. Në pandemi, njerëzit blenë më shumë mallra në kurriz të shërbimeve si biletat e avionit ose dhomat e hoteleve, duke ushtruar presion mbi zinxhirët e furnizimit dhe duke nxitur inflacionin. Pritshmëria është që zakonet e shpenzimeve të kthehen në normale, me konsumatorët të etur për të bërë një udhëtim përsëri. Por grevat e stafit të kabinës në Ryanair Holdings Plc, ose punonjësve të aeroportit në Paris dhe Londër, po i shtojnë trazirat e udhëtimit që mund të largojnë turistët e mundshëm.

Këtu është një përmbledhje e disa prej pikave të nxehta të trazirave të punës që tronditin ekonominë globale.

Trenat dhe kamionët…

Në SHBA, ku një lëvizje punëtore në rënie prej kohësh po tregon shenja zgjimi ndërsa sindikatat vendosin terren në kompani si Starbucks dhe Amazon, disa nga mosmarrëveshjet më të mëdha janë në industrinë e transportit. Nëpërmjet zinxhirëve tashmë të dëmtuar të furnizimit të vendit është kërcënimi i një greve hekurudhore që mund të paralizojë lëvizjen e mallrave.

Pas dy vitesh negociatash të pasuksesshme me hekurudhat më të mëdha të vendit, Presidenti Joe Biden krijoi këtë muaj një panel për të zgjidhur një përçarje të thellë midis 115.000 punëtorëve dhe punëdhënësve të tyre. Bordi Presidencial i Emergjencave ka afat deri në mes të gushtit për të dalë me një plan kontrate që është i pranueshëm për të dyja palët.

“Ka një treg shumë të ngushtë pune, kështu që i vendos punëtorët në një pozicion ku ata kanë një grumbullim të shumë ankesave dhe ndihen të fuqizuar,” tha profesori i asociuar i Universitetit Cornell, Eli Friedman. Shkolla gjurmoi 260 greva dhe pesë bllokime në SHBA që përfshinin rreth 140.000 punonjës në vitin 2021, duke çuar në rreth 3.27 milionë ditë grevë.

Punëtorët në grevë pranë stacionit hekurudhor qendror të Glasgow, MB, më 21 qershor. Punëtorët e hekurudhave në Mbretërinë e Bashkuar po planifikojnë një grevë të mëtejshme më 30 korrik.

Në Mbretërinë e Bashkuar, drejtuesit e trenave thonë se do të bëjnë grevë më 30 korrik dhe dy sindikata të tjera të transportit po planifikojnë gjithashtu dalje 24-orëshe javën e ardhshme. Nuk janë vetëm pasagjerët ata që do të vuajnë: A.P. Moller-Maersk A/S, linja numër 2 e transportit me kontejnerë në botë, paralajmëroi se ato veprime do të shkaktonin “ndërprerje të konsiderueshme” në lëvizjen e mallrave.

Kanadaja ka parë greva edhe në hekurudhat e saj, pjesë e valës më të madhe të konfliktit të punës në vend për dekada. Dhjetëra mijëra punëtorë ndërtimi u larguan gjithashtu nga puna në fillim të kësaj vere. Në maj, pati 1.1 milionë ditë pune të humbura për shkak të ndërprerjeve, totali më i lartë mujor që nga nëntori 1997.

Në shumë vende, shoferët e kamionëve që protestojnë kundër kostos së lartë të karburantit kanë qenë në ballë të trazirave të punës. Kamionistët në Peru po mbajnë një grevë mbarëkombëtare këtë muaj. Në Argjentinë, bllokimet e rrugëve nga shoferët në qershor zgjatën një javë, duke vonuar rreth 350.000 ton të korra — afërsisht 10 ngarkesa të vogla anijesh. Në Afrikën e Jugut, shoferët bllokuan rrugët duke përfshirë një lidhje kryesore tregtare me Mozambikun fqinj, në një demonstratë kundër çmimeve rekord të pompave.

…Dhe portet dhe anijet

Mosmarrëveshja e punës për të cilën shqetësohen më shumë vëzhguesit e ekonomisë amerikane është ajo që përfshin më shumë se 22.000 punonjës të portit në Bregun Perëndimor. Kontrata e tyre skadoi në fillim të korrikut dhe Unioni Ndërkombëtar Longshore dhe Magazina është duke negociuar një të re. Të dyja palët thonë se duan të shmangin ndalesat që mund të mbyllin portet që trajtojnë pothuajse gjysmën e importeve të Amerikës.

Ndërkohë Porti i Oakland, i treti më i ngarkuari i Kalifornisë, iu desh të mbyllte disa nga portat dhe terminalet e tij javën e kaluar — duke shtuar kohën e pritjes për mallrat e importuara — sepse kamionistët bllokuan hyrjen në shenjë proteste kundër një ligji të koncerteve që mund të merrte 70.000 shoferë jashtë rrugës.

Portet gjermane janë duke u përplasur pas një greve dy-ditore në fillim të këtij muaji, duke përkeqësuar pengesat e ngarkesave që po pengojnë transportin detar dhe po dëmtojnë ekonominë më të madhe të Europës.

Kaosi i udhëtimeve ajrore

Mosmarrëveshjet e punës kanë kontribuar në verën e Europës të kaosit të udhëtimit, me kompanitë ajrore dhe hekurudhore tashmë me staf të shkurtër pas shtrëngimit të pandemisë në tregjet e punës. Transportuesit duke përfshirë Ryanair, EasyJet Plc dhe SAS të Skandinavisë kanë parë oraret e tyre të ndërprera nga grevat.

Një largim në aeroportin Charles de Gaulle jashtë Parisit detyroi anulimin e fluturimeve dhe Heathroë i Londrës shikonte në rrezik të një fati të ngjashëm përpara se Unite Union të anulonte një largim të propozuar, duke thënë se kishte marrë një “ofertë të përmirësuar në mënyrë të qëndrueshme” të rritjes së pagave. .

Radhët e pasagjerëve gjatë një greve të punonjësve të aeroportit në aeroportin Charles de Gaulle në Paris, Francë, më 2 korrik

Edhe në Xhamajkën normalisht të relaksuar, kontrollorët e fluturimeve organizuan një grevë njëditore më 12 maj për t’u ankuar për pagat e ulëta dhe orët e gjata, duke mbyllur hapësirën ajrore të Xhamajkës dhe duke ndërprerë udhëtimin për më shumë se 10.000 njerëz në ishullin e Karaibeve. Të paktën një avion u detyrua të kthehej në Kanada në mes të udhëtimit.

Kriza e energjisë

Një grevë e punëtorëve të naftës në Norvegji kërcënoi një tjetër goditje për furnizimet energjetike të Europës, të cilat tashmë janë goditur nga lufta në Ukrainë me flukset e reduktuara të gazit nga Rusia. Mosmarrëveshja u zgjidh kur qeveria ndërhyri për të propozuar një bord të detyrueshëm pagash. Ministrja e Punës e vendit tha se nuk kishte zgjidhje tjetër veçse të ndërhynte, për shkak të potencialit për “ndikime të gjera shoqërore për të gjithë Europën”. Një përshkallëzim i mëtejshëm i grevës mund të kishte mbyllur më shumë se gjysmën e eksporteve të gazit të Norvegjisë.

Në Australi, një nga eksportuesit kryesorë në botë të gazit natyror të lëngshëm, punëtorët në objektin e prodhimit të LNG-së lundruese Prelude të Shell Plc në Australinë Perëndimore kanë zgjatur veprimin industrial deri më 4 gusht, sipas sindikatës Offshore Alliance. Ndalimi ka ndaluar ngarkimin në një objekt eksporti, duke përkeqësuar mungesat globale të karburantit.

Grupet e punës në shoqërinë shtetërore të Afrikës së Jugut Eskom Holdings SOC Ltd. fituan një rritje page që përafërsisht mban ritmin me inflacionin pas një largimi njëjavor që përkeqësoi ndërprerjet e energjisë elektrike në vend — dhe ishte i paligjshëm sipas ligjeve që ndalojnë punëtorët e Eskom të bëjnë grevë sepse dispozita e energjisë elektrike konsiderohet një shërbim thelbësor./ Bloomberg


Shfaq Komentet (0)

Shkruaj nje koment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.